Wywiad z Marcinem Samborskim, business product managerem z Allegro, który w zespole Merchant Success Team odpowiada za usprawnienia mające na celu uproszczenie procesu udostępniania ofert na rynkach zagranicznych oraz zapewnienie sprawnej i konkurencyjnej obsługi dostaw. Jak sam mówi, jego misję można streścić w dwóch słowach: technologia i logistyka – czyli wszystko, co sprawia, że paczki „chodzą dobrze i szybko”, a ekspansja zagraniczna staje się maksymalnie prosta i dostępna.
Filip Zawłocki (Sellify): Marcin, często słyszymy od polskich sprzedawców Allegro: "chciałbym sprzedawać za granicą, ale to musi być skomplikowane". Jak to faktycznie wygląda?
Marcin Samborski (Allegro): Zanim wejdę głębiej w proces, zacznę od najważniejszej rzeczy: wystawianie ofert na rynki zagraniczne jest w Allegro darmowe. Nie wiąże się z żadnym kosztem, więc spróbowanie, jak to smakuje, jest tak naprawdę bezkosztowe.
Czy trzeba zakładać nowe konto?
Nie. Nie musisz otwierać nowego konta na Allegro. Kierujemy się zasadą “wystaw raz, sprzedawaj wszędzie”, to znaczy, że wystarczy skorzystać z obecnego panelu i narzędzi, które sprzedawca już zna, a pierwszym krokiem jest podpięcie cenników dostaw zawierających metody eksportowe. Technologia jest po naszej stronie.
A jakie warunki trzeba spełnić, żeby oferty pojawiły się za granicą?
Oferty przechodzą przez nasz kwalifikator, który stawia kilka warunków, na przykład jakość sprzedaży musi być na poziomie minimum neutralnym. Po spełnieniu tego warunku, oferty pojawiają się na zagranicznych wersjach Allegro.
I to wszystko?
Oczywiście nie, ponieważ trzeba jeszcze zadbać o podstawy, takie jak tłumaczenie oferty, ustawienie cen czy podpięcie dodatkowych opisów dopasowanych do lokalnych rynków. Ale sam proces technologiczny jest bardzo uproszczony.
Ano właśnie, wspomniałeś o tłumaczeniach. Co z barierą językową?
Mamy swojego tłumacza, który działa nie tylko w ofertach, ale również w Centrum Wiadomości. Jeśli kupujący z Czech pisze po czesku, sprzedawca otrzymuje pytanie przetłumaczone na polski. Odpowiadasz po polsku, a kupujący dostaje odpowiedź po czesku.
A jak oceniacie skuteczność tego narzędzia? Czy jest to tłumaczenie słowo w słowo typu “thank you from the mountain”?
To narzędzie tłumaczeniowe jest dość wszechstronne i pomaga w różnych kontekstach. Sprzedawcy naprawdę nie muszą się martwić, ale jeśli chcą, to korzystanie z dodatkowej weryfikacji tłumaczeń pozwoli im upewnić się, że wszystko jest ok. Zawsze porównuję to do robienia zdjęć. Jeśli kupię super aparat, to wiem, że jakość zdjęcia będzie dobra sama w sobie, ale przecież mogę się potem pobawić się w Photoshopie i coś poprawić, coś pozmieniać.
Dostawy, paczkomaty, zwroty – czyli logistyka od środka
Jakie metody dostawy obsługują zagraniczne Allegro?
Mamy wachlarz metod dostaw do Czech, na Słowację i Węgier, ale również do innych krajów w Unii Europejskiej. Mamy podpisane umowy z przewoźnikami, które dla polskich sprzedawców są naprawdę konkurencyjne.
Co z automatami paczkowymi?
Jeśli chodzi o dostawy, jednym z ważniejszych kierunków naszego rozwoju jest Allegro One Box – nasz własny przewoźnik, którego rozbudowujemy także na rynkach zagranicznych. W Czechach już teraz można odbierać paczki nadane z Polski do automatów paczkowych One, a ich sieć systematycznie się powiększa. To duży atut i ważny element naszej strategii rozwoju dostaw międzynarodowych.
A przesyłki za pobraniem?
Fajnie, że o to pytasz, ponieważ to jedna z tych różnic pomiędzy polskim a na przykład czeskim klientem. Płatność za pobraniem jest tam dużo bardziej popularna i warto włączyć tę metodę. W momencie, kiedy klient czeski czy słowacko nie zna jeszcze dobrze marki Allegro czy sprzedawcy, może chcieć zamówić z opcją pobrania. I teraz mam ważną informację dla polskich sprzedawców, ponieważ przygotowaliśmy specjalną promocję. Zwrot nieodebranej paczki przez zagranicznego klienta kosztuje teraz tylko złotówkę
A jak to wygląda w liczbach? Czy tych zwrotów jest dużo?
Skala nie jest duża, naprawdę. W wielu przypadkach jest wręcz porównywalna do rynku polskiego. Psychologicznie wydaje się, że to może być ryzykowne, ale w praktyce dane są uspokajające.
👉 Więcej na temat ekspansji z Allegro na rynki CEE, w tym jak działają tłumaczenia, jakie metody dostawy są najskuteczniejsze i na co zwracają uwagę klienci w Czechach czy na Węgrzech, znajdziesz w poniższym filmie:
Ceny, rynek czeski i zachowania klientów
Czy da się ustawić inne ceny dla rynku czeskiego?
Tak. Mamy super reguły cenowe i tu świetnym przykładem są Czechy, gdzie kupujący wydają trochę więcej niż Polacy. Wówczas możemy włączyć nieco wyższe reguły, dzięki którym oferty wystawione na Allegro.pl dla kupujących z Czech będą miały wyższe ceny.
Czy dalej w przypadku zwiększania cen na zagranicznym Allegro obowiązuje limit 20%?
Limit 20% został zniesiony, więc możesz np. ustawić cenę w Czechach o 30% wyższą.
A poza popularnością metody za pobraniem widzisz jakieś różnice w zachowaniu klientów na różnych rynkach?
To naprawdę nie jest naród kompletnie inny kulturowo niż my. Też lubią szybkie dostawy, też lubią wysoką jakość sprzedaży, ale są pewne drobne różnice, o których warto wspomnieć, np. duży nacisk na dostosowanie oferty pod lokalny język i preferencje zakupowe.
Sprzedaż w krajach CEE z Allegro. Jak dobrze zacząć?
Mam 3 000 SKU. Co powinienem wystawić na początek?
Jeśli masz 3 000 SKU i chcesz zacząć sprzedaż za granicą, to zdecydowanie warto wystartować od produktów lekkich, małogabarytowych. Czy to jest elektronika, czy moda – to naprawdę bardzo dobrze się sprzedaje na rynkach zagranicznych. W przypadku ciężkich i dużych przedmiotów jak na przykład łóżko czy betoniarka, to raczej zamówią od lokalnego sprzedawcy, nie zagranicznego.
A fulfillment Allegro to konieczność dla sprzedawców myślących o ekspansji na Allegro.cz czy Allegro.hu?
Oczywiście jest taka opcja i ona pomaga w zakresie logistycznym i operacyjnym, ale to nie jest konieczność. Sprzedawcy z Polski mogą skorzystać z oferty dostawców, którzy współpracują z nami w zakresie dostawy zagranicznej. Allegro ma już kilku takich dostawców, włącznie z naszymi dostawami Allegro One.
Skąd w ogóle mam wiedzieć, czy jest sens sprzedawać mój produkt za granicą?
Najlepszym sposobem jest po prostu wystawienie tych ofert i sprawdzenie, co się sprzedaje. Wystawianie jest darmowe, więc możesz zrobić market research za darmo. To jest strategia, którą rekomendujemy.
Jaką pomoc daje Allegro polskim sprzedawcom
Co dalej? Jakie wsparcie dajecie sprzedawcom?
Rozwijamy metody dostawy, zwłaszcza automaty paczkowe Allegro One Box, oraz inwestujemy w logistykę. Ponadto w przypadku ofert objętych Smartem, gdzie sprzedawca do tej pory współfinansował koszty dostawy, od marca również ten koszt będzie zwracany. To kolejny krok w stronę uproszczenia i odciążenia sprzedających. Jeśli zaś chodzi o wsparcie edukacyjne, to sprzedawcy mają do dyspozycji całą Akademię Allegro i sekcję Help.
A ekspansja poza CEE?
Otwarcie Allegro.pl na rynki zagraniczne, a późniejsze przejęcie Mall Group i WE|DO jasno wyznaczyły kierunek naszej ekspansji. Skupiamy się na Europie Środkowo-Wschodniej – to właśnie tutaj Allegro rozwija swoją obecność i buduje silną, regionalną platformę zakupową. Przypomnę też, że sprzedawcy mogą sprzedawać również do Niemiec czy Rumunii z poziomu Allegro.pl.
Wypełnij formularz i zacznij sprzedawać na Allegro.cz, Amazon, eBay, Kaufland, eMAG
Chcesz sprzedawać na Allegro za granicą, ale nie wiesz, od czego zacząć? A może już wystawiasz swoje oferty, ale sprzedaż nie rusza? Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.
📞 Wypełnij krótki formularz i umów się na bezpłatną konsultację z ekspertem Sellify.
Doradzimy Ci nie tylko w kwestii Allegro, ale też sprzedaży na Amazon, eBay, Kaufland czy eMAG .