Jak interpretować dane z Allegro Analytics, aby zwiększyć sprzedaż?

25 kwietnia, 2025
Jak interpretować dane z allegro analytics

W tym wpisie

Narzędzie do analityki Allegro często jest niedoceniane przez sprzedawców, a to błąd. To prawdziwa kopalnia wiedzy odpowiadająca na pytanie, jak interpretować dane z Allegro Analytics, aby zwiększyć sprzedaż na koncie.  Pomaga podejmować strategiczne decyzje, ale trzeba wiedzieć, co dokładnie sprawdzić i jak te informacje interpretować.

W tym artykule chcę pokazać Ci, jak interpretować dane z Allegro Analytics. Omawiam 7 zakładek, które pozwolą Ci podejmować lepsze decyzje o doborze kategorii, asortymencie, cenach czy wariantach. Dowiesz się, jak analizować popyt, co wpływa na konwersję, dlaczego Twoja oferta mimo wysokiej jakości może mieć słabe wyniki i w których kategoriach czeka na Ciebie prawdziwa kasa. Jeśli chcesz sprzedawać więcej, mądrzej i skuteczniej, to dokładnie tutaj powinieneś zacząć.

1) Sprzedaż według parametrów

Wielu sprzedawców podchodzi do sprzedaży na Allegro od strony własnych przekonań: „Ten smak się świetnie sprzedaje”, „Taki kolor zawsze schodzi”, „Mam najlepszą jakość, więc ludzie kupią”. Tylko że Allegro nie nagradza opinii – nagradza trafność produktową i dopasowanie do realnego popytu. Dlatego:

  1. Zaczynamy od wejścia w zakładkę „Asortyment”, a potem „Sprzedaż według parametrów”
  2. Zaznacz „Całe Allegro” i przedział czasu „Ostatnie pełne 30 dni”.
  3. Wpisz sobie przykładowy produkt, np. „białko”.

Zobaczysz teraz, że po lewej stronie nad raportem masz dostępną rozwijalną listę parametrów. To właśnie parametry pozwalają Ci przestać zgadywać, a zacząć działać na podstawie twardych danych. Zobaczysz tu dokładnie, które warianty produktów mają największy udział w transakcjach i wartości sprzedaży

W poniższym przykładzie wybrałem parametr „Smak”. Ta jedna czynność pozwoliła mi dowiedzieć się, który wariant smakowy białka dla sportowców cieszy się największym wzięciem na Allegro. Zobaczyłem też, jak ten wybór przekłada się na wskaźniki takie jak “Udział w wartości sprzedaży” oraz “Udział w liczbie sprzedanych sztuk”. Jaka płynie z tego wiedza dla Ciebie?

Jak interpretować dane z Allegro Analytics: Sprzedaż według parametrów

Możesz myśleć, że smak białka dla sportowców „biała czekolada” to hit, ale dane z powyższej zakładki Allegro Analytics pokazują co innego. Rządzi wanilia, która ma aż 22,64% udziału w liczbie transakcji, podczas gdy biała czekolada ponad 4 razy mniej – 5%. I podobne jest pod względem ilości sprzedanych sztuk i całkowitej wartości sprzedaży. Można to zinterpretować w taki sposób, że mniej ludzi klika w białą czekoladę, a ci, co klikają, niekoniecznie kupują. Twarde dane, a nie przeczucia.

To samo dotyczy każdego innego parametru różnych produktów: wagi, pojemności, materiału, wersji kolorystycznej. Weźmy sobie parametr „Waga”.

W przypadku białka zdecydowanie dominuje waga 700 gram – ma aż 32% udziału w wartości sprzedaży. Dla porównania, 500 gram znajduje się dopiero na trzecim miejscu z wynikiem 8,83%. Dlaczego klienci wybierają właśnie 700 gram? Być może taka ilość wystarcza im na cały miesiąc, a 500 gram już nie. Dodatkowo mniejsze opakowanie ma wyższą cenę za każde 100 gram, co może zniechęcać. Ciekawie wypadają też inne warianty – 900 gram ma 10,47% udziału w sprzedaży, a 1000 gram – 6,55%

Wszystkie te liczby krzyczą że warto oferować klientom szerszy wybór gramatur. Jeśli do tego stworzysz ofertę wielowariantową, zapłacisz niższą prowizję. Możesz promować najlepiej sprzedającą się wanilię 700 g, by wbić się na górę listingu. Jednocześnie dajesz klientowi wybór – jeśli szuka innego smaku lub wagi, łatwo znajdzie go u Ciebie na dalszym etapie zakupu. Ty zaś nadal zarabiasz, ale z niższym kosztem prowizji.

Co warto sprawdzić w zakładce Sprzedaż według parametrów?

  • Które smaki, kolory, rozmiary, wagi itp. mają największy udział w liczbie transakcji – to pokazuje preferencje klientów.
  • Które parametry przynoszą największą wartość sprzedaży – czyli które warianty są najczęściej wybierane w koszykach.
  • Jakie parametry warto dodać do oferty, by nie tracić ruchu – np. smak, którego nie masz, a jest top 3.
  • Czy Twoje obecne warianty mają pokrycie w danych – jeżeli coś się nie sprzedaje, być może klienci po prostu tego nie szukają.
  • Jak zestawiać produkty w ofercie wielowariantowej, by maksymalizować konwersję z ruchu, który już masz.

Kiedy już wiesz, co ludzie naprawdę kupują, możesz:

  • zaprojektować lepszą wielowariantowość, czyli jeden link do różnych wersji, który zgarnia ruch i podnosi konwersję na Allegro,
  • zoptymalizować budżet reklamowy, aby promować popularniejsze warianty produktów,
  • przestać inwestować w produkty o niskim potencjale i przenieść środki tam, gdzie masz największą szansę na ROI.

Potrzebujesz jasnej strategii i konkretnych wskazówek? Sprawdź nasze doradztwo marketplace i zobacz, jak możemy pomóc.

2) Warunki i promowanie

Zakładka „Warunki i promowanie” jest mało znana wśród sprzedawców, a to błąd. Masz tam dostęp aż do siedmiu typów raportów, z których możesz wyciągnąć bardzo przydatne informacje. Niedawno napisałem zresztą cały poradnik o zaledwie dwóch z tych raportów. Poniżej skrótowo o tym, jakich informacji dostarcza ta zakładka oraz jak interpretować dane z Allegro Analytics pod kątem kampanii promocyjnych, warunków promowania, Top Oferty i metod dostawy.

Sprzedaż według metod promowania

Tutaj dowiesz się, która metoda promowania na największy potencjał dla konkretnej kategorii produktów. Porównasz dane odnośnie udziału danej metody promowania w udziale transakcji, liczbie sprzedanych sztuk i wartości sprzedaży dla tej kategorii produktów. Otrzymasz w ten sposób informacje na temat skuteczności każdej metody promowania w interesującej Cię kategorii produktów. Możesz także odkryć zyskowne nisze.

Sprzedaż według metod dostawy

Tutaj możesz sprawdzić, która metoda dostawy ma sens, a która jest nieopłacalne. Wystarczy wpisać słowo kluczowe, czyli nazwę kategorii lub produktu. Przykładowo sprzedajesz w kategorii Dom i ogród, ale nie oferujesz dostawy z pobraniem. Wchodzisz w tę zakładkę i widzisz, że wysyłki z pobraniem to aż 10% udziału w wartości sprzedaży, więc już wiesz, że powinieneś dodać to u siebie.

Ponadto dane z zakładki „Sprzedaż według metod dostawy” pokazują sprzedawcom, która metoda dostawy jest całkowicie niepopularna. Dzięki temu będziesz wiedział, gdzie obniżyć koszt dostawy, aby końcowa cena oferty (cena produktu + dostawa) była niższa. Dzięki temu algorytm potraktuje Cię lepiej.

Jak interpretować dane z Allegro Analytics: Kampanie i programy

W podzakładce „Kampanie i programy” zobaczysz, jak wygląda sprzedaż z oznaczeniami różnych akcji promocyjnych na Allegro. Wystarczy, że zawęzisz wyszukiwanie do interesujących Cię słów kluczowych czy kategorii. Możesz czarno na białym sprawdzić, czy jakaś promocja faktycznie przekłada się na sprzedaż na przykład robotów planetarnych, jeśli takie masz w sprzedaży, i czy powinieneś dołączyć do tej akcji ze swoim asortymentem.

Top Oferta na tle konkurencji

W tej podzakładce sprawdzisz parametry takie jak „Liczba konkurujących ofert produktu” i „Udział transakcji Top Oferta”. Dzięki temu można porównać liczbę ofert konkurujących w danym katalogu z liczbą transakcji, które miały miejsce w momencie, gdy dana oferta miała największe szanse reprezentować produkt jako tzw. Top Oferta. Innymi słowy – widzisz, ilu sprzedawców walczy o sprzedaż w danej kategorii i kto naprawdę zgarnia transakcje, gdy ma najlepszą widoczność.

Jak sprzedają się produkty spoza Top Oferty

W zestawieniu znajdziesz też wskaźnik o nazwie „Średni udział transakcji nie Top Oferta”. Co on oznacza? Pokazuje średni udział sprzedaży ofert, które nie były oznaczone jako Top Oferta, czyli miały mniejsze szanse, by reprezentować produkt w katalogu.

To taki uśredniony obraz sprzedaży wszystkich „pozostałych” ofert, które nie zajęły pierwszego miejsca. Warto jednak wiedzieć, że wskaźnik nie mówi, jak sprzedaje się konkretna druga najlepsza oferta. Pokazuje tylko ogólny poziom sprzedaży poza liderem.

Na przykładzie widocznym na screenie dwie konkurencyjne oferty w danym katalogu mają średni udział transakcji „nie top oferta” na poziomie 26%. To pokazuje, że w niektórych przypadkach posiadanie Top Oferty nie daje znaczącej przewagi. Potencjał sprzedaży może leżeć zupełnie gdzie indziej. Zamiast skupiać się wyłącznie na walce o oznaczenie Top Oferty, lepszym rozwiązaniem może być przemyślana strategia, która pozwoli sprzedać więcej produktów innymi metodami.

Sprzedaż ofert oznaczonych Top Oferta

To narzędzie daje możliwość podejrzenia, jaki udział w sprzedaży ma Top Oferta w konkretnym katalogu. Czy rzeczywiście dominuje, czy tylko „figuruje” na pierwszym miejscu.

Dla przykładu: jeśli Topka odpowiada za 24% transakcji, a reszta – aż 77 sprzedaży – przypada na konkurencję, to znak, że można skutecznie działać bez niej. W innych katalogach Top Oferta może jednak zgarniać niemal całą pulę. Wtedy warto skupić się na jej przejęciu.

Kluczowe jest to, jak interpretować dane z Allegro Analytics. Dzięki nim widzisz nie tylko, kto sprzedaje, ale gdzie realnie leży potencjał. Zdarza się, że Topką zostaje drogi zestaw z ofertą dwóch sztuk, a nikt nie wystawia pojedynczej sztuki z wyróżnieniem. To gotowa okazja, by wskoczyć na szczyt niewielkim nakładem. Dlatego zamiast iść na oślep, lepiej czytać dane z głową. Analytics pozwala wyłapywać miejsca, gdzie można przejąć sprzedaż. Temat zakładek Allegro Analytics szerzej omawiam w tym filmie:

3) Historia cen

Twój konkurent nagle wyskoczył na górę listingu? W tym miejscu Analityki możesz sprawdzić, jak mu się to udało – krok po kroku. Wystarczy zajrzeć do zakładki „Historia cen w ofertach”. Jak to zrobić?

  1. Wklej tytuł oferty i przeanalizuj zmiany cen w czasie.
  2. Sprawdź, czy i jak promował ofertę – np. przez Strefę Okazji, Allegro Ads czy inne formy promocji.
  3. Zobacz, czy w tym samym czasie nie pojawiły się zmiany, które mogły wpłynąć na widoczność – np. zmiana zdjęcia, parametrów, opisu.
  4. Dodatkowo możesz użyć narzędzi takich jak TradeWatch. Dzięki nim zobaczysz, jak jego oferta zmieniała pozycję w rankingu trafności w odpowiedzi na konkretne działania – np. obniżenie lub podniesienie ceny.

Informacje z tej zakładki pozwalają odpowiedzieć na pytania, które zadaje sobie wielu sprzedawców: Czy warto obniżać cenę codziennie o 1%, 2%, czy może nawet o 10%? A może wcale nie trzeba? Zamiast zgadywać, możesz podeprzeć się danymi. Jeśli widzisz, że konkurencja podniosła cenę, a mimo to nie straciła na trafności, to może oznaczać, że np. wyłączyła Strefę Okazji albo zastosowała inne formy promowania. To z kolei sprawdzisz w zakładce „Warunki i promowanie” → „Sprzedaż według opcji promowania”.

Jak interpretować dane z Allegro Analytics: historia cen w ofertach

Jeśli szukasz partnera, który ogarnie Twoje konto Allegro od A do Z, sprawdź naszą kompleksową obsługę konta Allegro.

4) Rozkład poziomu cen

Wielu sprzedawców żyje w przekonaniu, że jeśli ich produkt jest „premium”, to sprzeda się sam. Niestety – rzeczywistość wygląda inaczej. Droższe produkty wymagają więcej pracy: strategii, czasu i świadomego podejścia do skalowania budżetu. Dobra wiadomość jest taka, że to da się zrobić. W Sellify robimy to regularnie wykorzystując podzakładkę „Rozkład poziomu cen”.

Czym jest rozkład cen i jak z niego korzystać?

Rozkład cen w ofertach to narzędzie, które pozwala sprawdzić, w jakich widełkach cenowych kupujący najczęściej dodają produkty do koszyka. Dzięki niemu dowiesz się:

  • Jaki przedział cenowy generuje najwięcej sprzedaży.
  • Czy Twój produkt jest odpowiednio wyceniony względem rynku.
  • Jaką strategię cenową przyjąć, by zwiększyć konwersję i wartość koszyka.
Jak interpretować dane z Allegro Analytics: rozkład poziomu cen

Przykład z życia wzięty

Załóżmy, że sprzedajesz kawę 1kg za 150 zł. Sprawdzasz w zakładce „Rozkład cen” i widzisz, że większość transakcji w Twojej kategorii finalizuje się na poziomie do 99 zł. Co to oznacza?

  • Nie zbudujesz dużej sprzedaży na produkcie za 150 zł, jeśli większość klientów wydaje maksymalnie 99 zł.
  • Nie konkurujesz z innymi sprzedawcami – konkurujesz z ograniczeniami portfela Twoich klientów.
  • Nawet świetny produkt może się nie sprzedać, jeśli jego cena wykracza poza oczekiwany pułap.

Jak z tego wybrnąć? Strategia mixu cenowego

Zamiast stawiać wszystko na jedną, drogą kartę, zastosuj strategię wielu przedziałów cenowych. Na przykład:

  • Oferuj produkty za 50 zł, 75 zł, 100 zł i 125 zł i dopiero wtedy wprowadź produkt za 150 zł.
  • Gdy klient kupi tańszą opcję, możesz mu zaproponować droższą wersję przez cross-selling (np. kawa premium, akcesoria, zestawy).
  • Dzięki tańszym produktom ściągasz ruch, a dobrze zaprojektowana oferta zwiększy wartość koszyka.

Gdzie to działa najlepiej?

Strategia ta świetnie sprawdza się w branżach takich jak:

  • FMCG (np. kawa, suplementy, kosmetyki).
  • HoReCa (np. wyposażenie gastronomii, sprzęt AGD).
  • Produkty powtarzalne lub codziennego użytku.

Pamiętaj o limicie potencjału sprzedażowego

Jeśli już jesteś liderem w danym przedziale cenowym i nie ma tam już przestrzeni do wzrostu, to dalsze inwestowanie w reklamę może nie przynieść wyższego ROI. Lepiej wtedy przenieść uwagę i budżet na cross-sell lub rozszerzenie oferty na sąsiednie przedziały cenowe.

5) Sprzedaż powiązana dla produktów

W podzakładce „Sprzedaż powiązana dla produktów”, która znajduje się w zakładce „Asortyment” w Allegro Analytics znajdziesz odpowiedź na pytanie, które zadaje sobie każdy sprzedawca: dlaczego moje oferty nie konwertują, pomimo iż wdrożyłem wszystkie niezbędne działania.  Może przyczyną nie jest Twój asortyment? Sprawdzisz to właśnie w tym miejscu.

Analizowałem raz konto sprzedawcy, który wyłączył z asortymentu jeden produkt, ponieważ miał na nim niską marżę. Okazało się to dużym błędem, a wyniki sprzedażowe spadły. Analiza ujawniła, że produkt był popularnym produktem komplementarnym. Ściągał dużo ruchu z Google, dlatego koniecznym było ponowne włączenie go do oferty tego sprzedawcy.

Jak interpretować dane z Allegro Analytics: sprzedaż powiązana dla produktów

Sprawdźmy to sobie na przykładzie naszego białka. Wybrałem odpowiednią kategorię i zakres czasowy 7 dni. Po wygenerowaniu raportu widzę, że wartość powiązanej sprzedaży dla pierwszego białka na liście wynosi ponad 24 tys. zł. Następnie rozwijam sobie drzewko kategorii pod tą ofertą i patrzę, jak rozkłada się wartość tej powiązanej sprzedaży dla każdej z kategorii i podkategorii. I tu już wiadomo, jak trzeba ustawiać sprzedaż powiązaną i z jakimi produktami. 

W tym przypadku białko dobrze jest zestawiać np. w kreatyną w kategorii Sport i turystyka → Siłownia i fitness → Suplementy i odżywki. Z kolei w podkategorii Suplementy diety warto jest to nasze białko zestawiać z preparatami witaminowo-mineralnymi.

Jak interpretować dane z Allegro Analytics: Sprzedaż powiązana dla produktów

W tym miejscu możesz też sprawdzić produkty powiązane, które sprzedają się razem z tą odżywką. Wystarczy kliknąć w lupkę po prawej stronie:

Przykładowo na screenie poniżej widać listę produktów powiązanych w kategorii sport i turystyka. Jest to np. kreatyna, odżywka przedtreningowa, shaker i odżywka białkowa. Potraktuj to jako podpowiedź odnośnie tego, jakie kombinacje produktów powiązanych warto stosować.

6) Odwiedziny według ofert

Nawet świetnie przygotowana aukcja może mieć niską konwersję, jeśli brakuje czegoś po stronie konta lub źle dobrałeś strategię. Dlatego nie warto patrzeć na sprzedaż zero-jedynkowo. Zamiast tego sięgnij po konkretne dane z podzakładki „Odwiedziny według ofert”. Znajdziesz ją w zakładce „Asortyment”. Tutaj możesz uzyskać informacje, które pomogą Ci:

  • tworzyć lepiej dopasowane zestawy,
  • optymalizować oferty pod kątem liczby sztuk w transakcji,
  • znaleźć alternatywne, bardziej dochodowe kategorie,
  • zoptymalizować czynniki wpływające na organiczne wyniki wyszukiwania oferty.

Pro tip: Jak zrobić optymalne zestawy?

  • Wpisz przykładowy produkt, np. leżak drewniany.
  • Sprawdź, ile sztuk średnio kupują klienci w jednej transakcji – może się okazać, że to 2 sztuki.
  • Jeśli tak, stwórz osobną ofertę na zestaw 2 leżaków – często konkurencja tego nie robi, a Ty możesz zgarnąć więcej sprzedaży jednym prostym ruchem.
  • Podobnie działa to np. w przypadku poduszek – zestawy 2 lub 4 sztuk sprzedają się dużo lepiej niż pojedyncze.

Jak interpretować dane z Allegro Analytics: Odwiedziny według ofert

W zakładce Odwiedziny według ofert możesz także zidentyfikować oferty, które mają niewielką liczbę wyświetleń, ale jednocześnie osiągają wysoką konwersję. Taki wynik sugeruje, że warto rozważyć zwiększenie budżetu reklamowego na tę konkretną ofertę – może się bowiem okazać, że z odpowiednim wsparciem stanie się sprzedażowym hitem Twojego konta.

Analogicznie, jeśli zauważysz wyjątkowo dużą liczbę wyświetleń u konkurencji, może to świadczyć o tym, że ich kampanie reklamowe mają znacznie wyższy budżet, co przekłada się na większą widoczność ich ofert w Allegro ADS.

7) Sprzedaż powiązana w kategoriach

Czasem sprzedawcy wystawiają produkt w logicznej, ale nieoptymalnej kategorii. Zobrazuję to na przykładzie czujnika dymu. Przejdź więc do zakładki „Asortyment” i dalej „Sprzedaż powiązana w kategoriach”. Następnie:

  1. Wpisz „czujnik dymu”.
  2. Wybierz podkategorię „Budownictwo i akcesoria”.
  3. Wybierz zakres czasowy ostatnie pełne 7 dni. 
  4. Oczywiście to jest prawidłowa kategoria, jednak w tym raporcie szukamy alternatywnych kategorii z potencjałem sprzedaży.

W tej zakładce możesz sprawdzić, w jakich innych kategoriach warto jeszcze sprzedawać czujniki dymu. W przypadku tego produktu intuicja podpowiada, że dobrym wyborem może być podkategoria: Dom i ogród → Wyposażenie → Inteligentny dom.

Jak interpretować dane z Allegro Analytics: Sprzedaż powiazana w kategoriach

Na screenie widać, że w kategorii „Inteligentny dom” faktycznie istnieje potencjał sprzedażowy w dwóch podkategoriach: „Elementy wykonawcze” oraz „Czujniki”. W ostatnich 7 dniach wartość sprzedaży powiązanej wyniosła odpowiednio 4 742,47 i 3 792,33 zł. Mamy więc alternatywną kategorię (czyli Dom inteligentny), do której można przypisać nasze oferty czujników.

Dodatkowo zakładka „Sprzedaż powiązana w kategoriach” może podpowiedzieć, jak lepiej dopasować produkt, żeby był bardziej spójny z wybraną kategorią. Warto zwrócić uwagę na zgodność tytułu oferty z kategorią. Jeśli ją zmienisz, bardzo możliwe, że trzeba będzie także odpowiednio dostosować tytuł.

Jak interpretować dane z Allegro Analytics? Podsumowanie

Raporty z Allegro Analytics to prawdziwa gratka dla wszystkich, którzy chcą sprzedawać mądrzej i wykorzystywać dane w tworzeniu strategii. Pozwalają przestać działać „na czuja” i zacząć podejmować decyzje oparte na twardych danych. Zamiast zastanawiać się, czy lepiej schodzi smak waniliowy czy czekoladowy, gramatura 500 g czy 900 g – po prostu to widzisz. Zamiast pytać, czy warto konkurować ceną, czy budować wartość koszyka – masz na to liczby. A jeśli nie wiesz, od czego zacząć, to wypełnij formularz poniżej i odezwij się do nas, gdyż właśnie po to jesteśmy.

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Zgoda marketingowa