Jak może wyglądać e-commerce w Europie 2024-2028? ECDB przygotowało nowy raport z rynku. Pokazuje on najważniejsze trendy, popularne kategorie, różnice między regionami oraz pozycję największych platform marketplace. Zapraszam na szybkie omówienie tego raportu.
Raport ECDB: e-commerce w Europie 2024-2028 w liczbach
Z myślą o firmach planujących rozwój sprzedaży poza granicami Polski, warto przyjrzeć się aktualnym prognozom dla europejskiego rynku e-commerce. ECDB opublikowało niedawno raport E-Commerce in Europe 2025. To skrótowe podsumowanie najważniejszych danych w europejskim e-commerce w 2024 i prognoza na 4 kolejne lata.
Publikacja nie jest obszerna, ale zawiera kilka ciekawych danych. To np. analiza trendów rynkowych i podział kategorii asortymentu pod względem wielkości sprzedaży. Ponadto dokument porównuje regiony, liderów wzrostu, struktury sprzedaży oraz najważniejsze platformy marketplace w Europie. Chcę dodać, że raport skupia się na krajach Europy Zachodniej, co może być przydatną informację dla polskich sprzedawców planujących ekspansję na zagraniczne marketplace’y.
Chcesz rozwinąć sprzedaż na największym marketplace w Europie? Sprawdź obsługę konta Amazon, która obejmuje wszystko – od optymalizacji ofert po skuteczne kampanie Amazon Ads.
Europejski e-commerce wraca na ścieżkę wzrostu
Zgodnie z danymi z raportu prognozowane tempo wzrostu przychodów rok do roku w europejskim sektorze e-commerce w latach 2024–2028 wynosi 27%. To najniższy wynik spośród głównych regionów świata. Najszybciej będzie rósł e-commerce w Afryce (prognoza na 53% do 2028 roku) i Azji (47%).
Jednakże warto zauważyć, że wzrost europejskiego e-commerce stopniowo odradza się po spowolnieniu gospodarczym spowodowanym pandemią COVID. Co więcej, w 2024 roku przychody z e-commerce w Europie jako całości przekroczyły 700 miliardów dolarów. Dla porównania, w 2022 roku, czyli w czasie pandemii, rynek osiągnął przychody na poziomie 635 miliardów dolarów.
Prognozy na kolejne 4 lata (2025-2028) zakładają stały wzrost, przy średniej rocznej stopie wzrostu (CAGR – compound annual growth rate) wynoszącej 5,8%. Ma to skutkować wolumenem rynku wynoszącym 901 miliardów dolarów do 2028 r. Dodając oczekiwany wzrost na poziomie 7,2% w 2025 r., europejski rynek e-commerce zauważalnie przyczyni się do globalnego tempa wzrostu sektora e-commerce. To zaś wynosi obecnie 9,8%.
Co ciekawe, w latach 2024–2028 to Gruzja ma mieć najwyższy wzrost przychodów w Europie, wynoszący 15,8% w CAGR. Podium dopełnia Bułgaria (13,6%) oraz Malta (11,3%). Polska znajduje się w tym zestawieniu na 7. pozycji z prognozowanym CAGR na poziomie 9,6%.
E-commerce w Europie 2024-2028: Moda na czele
Jeśli chodzi o poszczególne branże, „Moda” była najlepiej sprzedającą się kategorią e-commerce w Europie w 2024 r. W zeszłym roku wygenerowała 149 miliardów dolarów przychodu. Sama odzież miała w tym 49% udziału, a obuwie oraz akcesoria wraz z torebkami odpowiednio 23 i 18%.
Drugą kategorią pod względem wielkości generowanych obrotów była „Elektronika” ex aequo z kategorią „Hobby i wypoczynek”. Wygenerowały one po 145 miliardów dolarów każda. W elektronice największy udział miała elektronika użytkowa – 68%. Tuż za nią uplasował się sprzęt AGD – 32%. Czwarte miejsce zajęły artykuły spożywcze, gdzie jedzenie odpowiadało za 61% przychodów, a napoje – 39%. Kolejne miejsca (piąte, szóste i siódme) należą odpowiednio do kategorii:
- Dom i meble – 70 mld USD.
- Chemia i kosmetyki – 69 mld USD.
- DIY (ogród, części zamienne, narzędzia i warsztat) – 59 mld USD.
Autorzy raportu ECDB wykazują ponadto, że koncentracja rynku na Starym Kontynencie znacznie różni się między krajami. Na przykład włoski, brytyjski i hiszpański rynek e-commerce są wysoce skoncentrowane. Dokładne procenty można zobaczyć poniżej:
Marketplace’y kontra PKB – skala, która robi wrażenie
Jeśli chodzi o największe platformy marketplace, Amazon jest wyraźnym liderem rynku e-commerce. Dominuje na pięciu największych rynkach europejskich i globalnie. Niewiele mniej przychodów generuje sprzedaż na chińskim Pinduoduo, jednej z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie.
Jaka jest skala ich potęgi? Autorzy raportu wskazują, że platformy marketplace generują ogromne wolumeny sprzedaży, które śmiało można zestawiać z wartością PKB niektórych zamożnych krajów europejskich. Na przykład zestawienie na poniższym wykresie pokazuje, jak 10 największych platform e-commerce wypadło w 2024 roku pod względem wskaźnika GMV (Gross Merchandise Value – całkowita wartość sprzedanych towarów w danym okresie). Następnie ich wyniki zestawiono z wartością gospodarek Belgii i Norwegii. Samo Chińskie Pinduoduo wygenerowało obroty zbliżone do PKB całej Belgii.
A jak wygląda sytuacja globalnego e-commerce? Chiny i Stany Zjednoczone są zdecydowanie dysponentami największych przychodów z e-handlu, obejmując ponad dwie trzecie tortu. Co ciekawe, Chiny są pod tym względem niemal dwa razy większe od USA, a stosunek przychodów to ok. 42 do ok. 23 mld USD w 2024 roku.
E-commerce w Europie 2024-2028: Wskazówki dla polskich sprzedawców myślących o ekspansji
Jak pokazują dane dla rynku e-commerce w Europie 2024-2028, polscy sprzedawcy planujący ekspansję na zagraniczne marketplace’y powinni zwrócić uwagę na dynamicznie rozwijające się rynki, takie jak Gruzja, Bułgaria czy Malta. Największe szanse dają dziś kategorie: moda, elektronika oraz hobby i wypoczynek. Co więcej nie powinni ignorować rosnącego potencjału sprzedaży w samej Polsce. Poza tym warto śledzić trendy w zrachowaniach konsumenckich, które w formie raportów publikuje np. nasze Allegro.
Mimo iż Amazon pozostaje liderem w Europie, rosnąca pozycja innych platform pokazuje, że warto testować różne marketplace’y, zależnie od rynku. Dodatkowo w krajach o silnej koncentracji rynku – jak Wielka Brytania czy Hiszpania – najlepszym rozwiązaniem będzie obecność na dominujących marketplace’ach. Skala działania europejskich liderów pokazuje też, że ekspansja wymaga solidnego przygotowania, czyli od logistyki przez oferty dostosowane do zachowań konsumenckich i trendów na danym rynku aż po lokalną obsługę zagranicznego klienta.
*Przychody rynkowe omówione w raporcie to wyłącznie sprzedaż B2C towarów fizycznych brutto (z VAT). Nie obejmują sprzedaży B2B, sprzedaży C2C, zwrotów, rekompensat finansowych za uszkodzone lub brakujące towary, wszelkich udzielonych rabatów i usług. Przedstawione dane są oparte na bieżących kursach walutowych